مهارتهای فــــــروش
قسمت دوم:توصیه هایی برای افزایش مدیریت هیجانی
- با تشکیل جلسات گروهی درباره احساسات و هیجانات خود مانند شادی و غم، عشق و تنفر، ترس و شجاعت و ... اطلاعات عینی تر پیدا کنیم.
- هیجان ها را همانند میهمان خود عزیز بداریم ولی به ۀنها اجازه ندهیم هر کاری که دوست دارند انجام دهند.
- سعی کنید بر هیجانات مثبت و مطلوب خود مانند شادی، عشق، همدلی و .. بیفزاییم.
- به کودکان کمک کنیم تا لغات و عباراتی را که در برگیرنده هیجانات و احساسات می باشند بیاموزند و خود نیز بهتر احساسات خود را بیان کنیم.
- جهت کسب شناخت بهتر، احساسات و هیجانات دیگران را که با آنها برخورد داریم و یا در خیابان می بینیم، به زبان آوریم.
- از کودکان بخواهیم احساسات خود را نقاشد کنند.
- ضمن به وجود آوردن محیطی امن و آرامش بخش، درباره احساسات به راحتی صحبت کنیم و صداقت هیجانی را از طریق عشق بدون قید و شرط تشویق کنیم.
- توجه داشته باشیم که هیجانات نمایان شده معمولا یک احساس ثانویه اند. مثلا وقتی با کارنامه خراب فرزندمان روبرو میشویم اول احساس نا امیدی میکنیم، سپس عصبلنی میشویم و یا وقتی ماشینی با سرعت جلو ما میپیچد، اول میترسیم سپس عصبانی میشویم.
- هیجانات منفی ما از جمع شدن نیازهای هیجانی بر آورده نشده ما به وجود می آیند، پس بهتر است درباره هیجانات ظاهرا منفی مثل خشم ، گفتگو کنیم.
- به جای نام گذاری افراد با صفات گوناگون (دست و پا چلفتی، دیوانه، رسو و ..) احساسات آنان را به زبان بیاوریم. "حالا احساس خجالت میکنی" ، "مثل اینکه خشمگینی"