88708356-7 رایان پویش
موضوعات خبری
جستجوی سریع
کلمه کلیدی :
مرتب سازی :
نحوه نمایش :
هر CCD از میلیونها سلول بنام فتوسایت یا فتودیود تشکیل شده است. این نقاط در واقع سنسورهای حساس به نوری هستند که اطلاعات نوری را به یک شارژ الکتریکی تبدیل می‌نمایند. تکنولوژی مورد استفاده در ساخت CMOS همان تکنولوژی است که در سراسر جهان برای ساخت میلیونها ریزپردازنده و حافظه مورد استفاده قرار می گیرد.



سنسورهای CCD

 CCD
قلب دوربین های نظارت تصویری است
. Charged Coupled Device یا CCD یک تکنولو‍ژی آنالوگ است که تصاویری بسیار شفاف و با رزولوشن بالا را ارائه میدهد و در نور کم هم تصاویر بسیار خوبی نمایش می دهد و کمی بیشتر از سنسورهای CMOS برق مصرف می کند (در حدود 9 تا 12 ولت). در سال 1969، Willard Boyle و George Smith از CCD برای نگهداری اطلاعات استفاده کردند. اولین  CCD مربوط به تصویر برداری به فرمت 100 * 100 پیکسل، در سال 1974 توسط شرکت Faichild Electronics تولید گردید. در سال‌ بعد این وسیله در دوربین های تلویزیونی برای رسانه های تجاری و بعدها در تلسکوپ ها و وسایل تصویر برداری پزشکی مورد استفاده قرار گرفت.
مدتها پس از این زمان بود که
CCD در دوربین های دیجیتالی مورد استفاده عموم به فروشگاههای خیابانی راه پیدا نماید. هر CCD از میلیونها سلول بنام فتوسایت یا فتودیود تشکیل شده است. این نقاط در واقع سنسورهای حساس به نوری هستند که اطلاعات نوری را به یک شارژ الکتریکی تبدیل می‌نمایند.

وقتی اجزای نور که فتون نامیده می شود وارد بدنه سیلیکون فتوسایت می شود، انرژی کافی برای آزادسازی الکترونهایی که با بار منفی شارژ شده اند ایجاد می‌ گردد. هر چه نور بیشتری وارد فتوسایت شود، الکترونهای بیشتری آزاد می شود. هر فتوسایت دارای یک اتصال الکتریکی می باشد که وقتی ولتاژی به آن اعمال می شود، سیلیکون زیر آن پذیرای الکترونهای آزاد شده می شود و همانند یک خازن برای آن عمل می کند. بنابر این هر فتوسایت دارای یک شارژ ویژه خود می باشد که هر چه بیشتر باشد، پیکسل روشنتری را ایجاد می کند. مرحله بعدی در این فرآیند بازخوانی و ثبت اطلاعات موجود در این نقاط است. وقتی که شارژ به این نقاط وارد و خارج می شود، اطلاعات درون آنها حذف می شود و از آنجایی که شارژ هر ردیف با ردیف دیگر کوپل می شود، مثل اینست که اطلاعات هر ردیف پشت ردیف قبلی چیده شود.
سپس سیگنال ها در حد امکان بدون نویز وارد تقویت کننده شده و سپس وارد
ADC می شوند. فتوسایت های روی یک CCD فقط به نور حساسیت نشان می دهند، نه به رنگ. رنگ با استفاده از فیلترهای قرمز – سبز و آبی که روی هر پیکسل گذارده شده است شناسایی می شود. برای اینکه CCD از چشم انسان تقلید کند، نسبت فیلترهای سبز دو برابر فیلترهای قرمز و آبی است. این بخاطر اینست که چشم انسان به رنگهای زرد و سبز حساس تر است. چون هر پیکسل تنها یک رنگ را شناسایی می کند، رنگ واقعی (True Color) با استفاده از متوسط گیری شدت نور اطراف پیکسل که به میان یابی رنگ مشهور است، ایجاد می شود.
جدیدا فوجی فیلم در طراحی
CCD دست به ابداع جالبی زده است. این شرکت بجای استفاده از آرایش مربعی برای فتوسایت ها، از فتوسایت های کاملا متفاوت هشت ضلعی بزرگتری که در ردیفهایی با زاویه 45 درجه مرتب شده اند استفاده کرده است. با این کار مشکل نویزهای سیگنال که برای فشردگی فتوسایتها بر روی CCD محدودیت ایجاد می کرد حل شده است. با این کار رنگهایی واقعی تر و محدوده دینامیکی وسیعتر و حساسیت به نور بالاتر به دست می آید که نتیجه آن عکسهای دیجیتالی شارپ تر و با رنگهای جذاب تر می باشد. از سنسورهای CCD بیشتر در دوربینهای Outdoor استفاده می شود.




سنسورهای CMOS
Complementary Metal Oxide Semiconductor
یا CMOS در سال 1998 بعنوان تکنولوژی دیجیتال ثبت تصویر جایگزین برای CCD ابداع گردید. تکنولوژی مورد استفاده در ساخت CMOS همان تکنولوژی است که در سراسر جهان برای ساخت میلیونها ریزپردازنده و حافظه مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که روی این تکنولوژی کار زیادی صورت گرفته و تولید آن در حجم انبوه می باشد، ساخت چیپ های CMOS نسبت به  CCD ارزانتر در می آید. دیگر مزیت این سنسورها نسبت به CCD اینست که توان مصرفی آنها پایینتر (4 تا 9 ولت) می باشد. بعلاوه، در حالی که CCD تنها برای ثبت شدت نوری که بر روی هر یک از صدها هزار نقاط نمونه برداری می افتد کاربرد دارد، می توان از CMOS برای منظورهای دیگر، نظیر تبدیل آنالوگ به دیجیتال، پردازش سیگنال های لود شده، تنظیم رنگ سفید (white Balance) و کنترل های دوربین و ... استفاده نمود.
همچنین می توان تراکم نقاط و عمق بیتی تصویر را به راحتی بدون افزایش بیش از اندازه قیمت، بالا برد. بخاطر این مزیتها و سایر مزایا، بسیاری از تحلیل گران صنایع اعتقاد دارند که نهایتا تمام دوربین های معمولی دیجیتال از
CMOS استفاده خواهند نمود و CCD فقط در دوربینهای حرفه ای و گرانقیمت بکار خواهد رفت. در این تکنولوژی مشکلاتی از قبیل تصاویر دارای نویز و عدم توانایی در گرفتن عکس از موضوعات متحرک وجود دارد که امروزه با رفع این مشکلات، CMOS در حال رسیدن به برابری با CCD می باشد. تا بحال سنسورهای تصویر CMOS با استفاده از تکنولوژی 0.35 تا 0.5 میکرونی ساخته شده اند و چشم انداز آینده آن استفاده از تکنولوژی 0.25 میکرون می باشد. از سنسورهای CMOS بیشتر در دوربینهای indoor استفاده می شود  .




مقایسه کیفیت تصویرهای دو سنسور CCD و: CMOS




تصویر سنسور CCD ‌در روز




تصویر سنسور  CMOSدر روز

نمايش : 4524 تاریخ انتشار : 1392/09/24 امتیاز :
5.0
3 رای
نظرات توسط کاربران نگاشته شده است و مسئولیت آن بعهده نویسنده مطلب میباشد.
موضوع :
از طرف :
دفتر مرکزی : تهران خیابان وزرا کوچه سوم پلاک 25 واحد 15 | کد پستی: 151368339
تلفن تماس : 021-88708356 - 7 | شماره نمابر : 021-88708361 - 2
فروشگاه : تهران، خ جمهوری، بعد از پل حافظ، پاساژ نادری، ط همکف، واحد 15
تلفن تماس : 021-66744103 – 66744015
Copyright © 2010-2012 RPC.IR All rights reserved
Powered by CMSIRAN © 2012 - 2013

دوربین مداربسته, شبکه کامپیوتر ,صوت و پیجینگ ، باتری قلمی و نیم قلمی-اخبار-مقالات و آموزش مربوط به دوربین مداربسته-مقایسه سنسورهای CCD و CMOS رایان پویش, دوربین مداربسته, دوربین مدار بسته, صوت و پیجینگ, دوربین مدار بسته زنیت, دوربین مدسامسونگ,ذخیره ساز,دوربین تحت شبکه,دوربین IP,دوربین مداربسته،مدار بسته،cmosسنسور، ccdسنسور,استفاده,فتوسایت,تکنولوژی,سنسورهای,اطلاعات,دوربین,میلیونها,الکتریکی,برداری,سیگنال

نماینده انحصاری دوربین مداربسته CCTV سامسونگ Samsung،زنیت Zenit،ایکس گارد XGuard,کابل کواکسیا Coaxial زیمنس,Computer IT تجهیزات شبکهLan & Wan Networking ,سیستم Paging پیجینگ Show

Powered by CMSIRAN © 2002 - 2025