88708356-7 رایان پویش
موضوعات خبری
جستجوی سریع
کلمه کلیدی :
مرتب سازی :
نحوه نمایش :

دسته بندی شبکه های بی سیم :

 
شبکه های بیسیم به دو ساختار کلی تقسیم بندی میشوند
 

    شبکه های بیسیم سلولی

 
 

    شبکه های بیسیم غیرسلولی

 
 
دسته بندی شبکه های بی سیم از لحاظ گستردگی
 
شبکه های بیسیم از لحاظ گستردگی به چهار دسته تقسیم بندی میشوند. در ادامه دسته بندی های مختلف و همچنین استانداردهای به کار رفته در آن ها به طور مختصر شرح داده شده است.
 
شبکه های بی سیم با توجه به گستردگی ناحیهای ازشبکه که تحت پوشش خود قرار میدهند، به چهار دسته عمده تقسیم میشوند:
 
    شبکه های بی سیم وسیع
    شبکه های بی سیم شهری
    شبکه های بی سیم محلی
    شبکه های بی سیم شخصی
 
شبکه های بی سیم وسیع (WWAN)
 
در این شبکه ها، امکان ارتباط بین شهرها و یا حتی کشورها با استفاده از سیستمهای ماهوارهای متفاوت فراهم میگردد.شبکه های فوق به سیستمهای نسل دوم شناخته شده هستند و در کل شبکه هایی با پوشش بی سیم بالا می باشند. نمونهای از این شبکه ها، ساختار بی سیم سلولی مورد استفاده در شبکه های تلفن همراه است. در این شبکه ها به واسطه ساختار شبکه و فناوری دسترسی کاربران به شبکه، ناحیه وسیعی تحت پوشش آنها قرار می گیرد. از جمله این فناوری ها میتوان بهAMPS شبکه های سلولی دیجیتال نسل دوم همانند GSMدر اروپا، شبکه های سلولی PDC در ژاپن و شبکه های سلولی نسل سوم همانند UMTS اشاره نمود.
 
شبکه های سلولی نسل دوم دارای نرخ ارسال و دریافت داده kbps9/6 می باشند که با ظهور شبکه های نسل 2/5 این نرخ به kbps348 رسید. این در حالی است که در شبکههای نسل سوم، نرخ ارسال داده از 144 kbps تا 2 Mbps متغیر میباشند.
شبکه های بی سیم وسیع شهری (WMANS)
 
در این شبکه ها، امکان ارتباط بین چندین شبکه موجود در یک شهر بزرگ فراهم میگردد. از شبکه های فوق، اغلب به عنوان شبکه های backup کابلی (مسی ، فیبر نوری) استفاده میگردد. شبکه های WMAN ، شبکه هایی هستند که ناحیه تحت پوشش آن ها در حد ناحیه شهری می باشد. از جمله استانداردهای این شبکه میتوان به استاندارد802.16 IEEE (WiMAX) اشاره نمود. این استاندارد در دسامبر2001 به ثبت رسید.در سال 2005 نیز نسخه اصلاح شده این استاندارد تحت عنوان استاندارد 802.16e به اتمام رسید.برای برآورده کردن انواع نیازهای دسترسی کاربران به شبکه، بر اساس دو نسخه موجود از استاندارد 802.16 IEEE دو نسخه در WiMAX تعریف شده است. اولی WiMAX ثابت است که برای بی سیم ثابت بهینه شده است و بر اساس استاندارد 802.16-2004 است.
 
اولین محصولات شرکت های تولیدکننده تجهیزات WiMAX بر اساس این استاندارد استوار بوده و در حال حاضر نیز سرمایه گذاری زیادی برای افزایش کیفیت، کاهش هزینه ها و شاید از همه مهمتر طراحی و ساخت تراشه ارزان قیمت WiMAX به منظور تعبیه در کامپیوترهای قابل حمل انجام شده است.
 
نسخه دوم WiMAX بر اساس استاندارد 802.16e در حمایت از قابلیت حمل و تحرک پذیری طراحی شده که به WiMAX سیار مشهور است. افزوده شدن خاصیت تحرک پذیری بهWiMAX و قابلیت ارائه سرویس های سیار توسط آن چهره ای متفاوت از دیگر فناور یهای باند وسیع 11 به آن داده و زمینه شکل گیری رقیبی قدرتمند برای شبک ههای تلفن همراه را ایجاد نموده است.
 
البته هنوز محصولات تأیید شده بر مبنای 802.16eبه بازار عرضه نشد هاند و پیش بینی های کارشناسان حکایت از وارد نشدن این محصولات به بازار تا قبل از سال 2008 دارد. محدوده فرکانسی استاندارد 802.16 از 2 GHz تا 66 GHZ می باشد ودارای پهنای باند 1.5MHz تا 20MHZ است. WiMAX میتواند دستیابی بی سیم باند وسیع 12 را به کاربران خود ارائه دهد که تا 50 کیلومتر برای ایستگاههای ثابت و5 تا 15 کیلومتر برای ایستگاههای سیار را پوشش میدهد.
شبکه های بی سیم شخصی (WPAN)
 
در این شبکه ها، امکان ارتباط بین دستگاههای شخصی نظیر کامپیوتر دستی در یک ناحیه محدود (حدود 914 سانتی متر) فراهم میگردد. در این نوع شبکه ها از دو تکنولوژی متداول IR و Bluetooth بااستاندارد (IEEE 802.15) استفاده می گردد. از سوی دیگر شبکه های WPAN در دسته ی شبکه های Ad Hoc نیز قرار می گیرند. این شبک هها بعداً مورد بررسی قرار میگیرند.
شبکه های بیسیم WPAN که دارای حوزه ارتباطی حدود 10 متر میباشند، به منظور ساده تر نمودن ارتباطات میان کامپیوترها، موبایلها و PDA ها به وجود آمده اند. بهترین فناوری شناخته شده برای شبکه های WPAN بلوتوث میباشد. این استاندارد همانند استاندارد 802.11b در باند فرکانسی 2/4 گیگاهرتز کار می کند ام تبادل پیام های کنترلی و همچنین دسترسی به شبکه به گونهای است که توان کمی از وسایلی که در این استاندارد کار می کنند، هدر میرود. تفاوتهای عملیاتی عمده میان بلوتوث و استاندارد 802.11b یکی پهنای باند 1Mbps بلوتوث در مقایسه با 11Mbps استاندارد 802.11b و دیگری حوزه دید 10 متری بلوتوث در مقایسه با محدوده 100 متری 802.11b می باشد. در ادامه استاندارد 802.11 به طور کامل شرح داده خواهد شد.
شبکه های بی سیم محلی(WLAN)
 
این شبکه ها امکان دستیابی کاربران ساکن در یک منطقه محدود نظیر محوطه یک دانشگاه و یا کتابخانه را به شبکه و یااینترنت فراهم مینمایند. شبکه های بیسیم محلی در مقایسه با شبکه های محلی سیمی، قابلیت انعطاف و جابجایی بالاتری را به کاربران شبکه ارائه میکنند.
 
در اینگونه شبکه ها، کاربران با برقراری ارتباط بیسیم با دستگاهی به نام نقطه دسترسی، به شبکه متصل شده و از امکانات آن بهره مند میشوند. استاندارد 802.11 IEEE یکی از استانداردهای مطرح در شبکه های بیسیم محلی است که نرخ انتقال داده ای از حدود 1Mbps تا 100Mbps را در دو باند فرکانسی 5 و 2.4 گیگاهرتز برای کاربران شبکه فراهم میکند.
 
در بخشهای بعدی، این استاندارد به تفصیل شرح داده میشود. استاندارد مطرح دیگر در شبکه های محلی بی سیم، استاندارد Hiperlan میباشد. این استاندارد در باند فرکانسی 5 گیگاهرتز کار میکند.Hiperlan1 دارای نرخ انتقال داده ای به اندازه 19 مگابایت بر ثانیه و استاندارد HiperLan2 دارای نرخ انتقالی به اندازه 54 مگابیت برثانیه میباشد و از "کیفیت سرویس دهی" نیز پشتیبانی مینماید.
 
در میان استانداردهای شبکه محلی بیسیم، استاندارد 802.11َa از نرخ انتقال و سرعت جابجایی بالاتری در مقایسه با استانداردهای دیگر پشتیبانی میکند. از سوی دیگر مشخص است که عموماً شبکههای سلولی به کاربران خود، سرعت جابجایی بالاتری را عرضه میکنند.
تقسیم بندی شبکه های بی سیم غیر سلولی
 
از دیدگاه دیگر، شبکه های بی سیم به دو دسته ساختارگرا و اقتضایی تقسیم میشوند. در شبکه های ساختارگرا،کاربران شبکه مستقیماً به گره ثابتی در شبکه که به نام نقطه دسترسی(AP) با ایستگاه (BS) مشهور است متصل میشوند. وظیفه این گره، برقراری ارتباط گرههای انتهایی شبکه (کاربران) با سایر گرههای موجود در شبکه میباشد.
 
اما در شبکه های اقتضایی، گرههای شبکه با واسطه گرههای دیگر موجود در شبکه، با یکدیگر ارتباط برقرار مینمایند. مزیتی که اینگونه شبکه ها در قیاس با شبکه های ساختارگرا دارند آن است که آنها میتوانند به سرعت در هر مکانی وبدون نیاز به ساختارِ از قبل طراحی شده ای پیاده سازی شوند. در شبکه های بیسیم جدید همانند شبکه های دسترسی یا شبکه های تلفیقی ، اجتماعی از دو شبکه ی اقتضایی و ساختارگرا مشاهده میشود.
 
شبکه های بیسیم شهری (WiMAX)و شبکههای بیسیم مبتنی بر Mobile IP را میتوان در زمره شبکههای بیسیم ساختارگرا طبقه بندی کرد. همچنین، شبکههای بیسیم اقتضایی و شبکههای بلوتوث از جمله شبکههای بیسیم اقتضایی محسوب میشوند. شبکه های محلی بیسیم (WLAN) در هر دو مود ساختارگرا و اقتضایی عمل میکنند و در حقیقت میتوان آن ها را به عنوان زادگاه شبکه های بیسیم اقتضایی در نظر گرفت.


نمايش : 7023 تاریخ انتشار : 1393/01/17 امتیاز :
5.0
10 رای
نظرات توسط کاربران نگاشته شده است و مسئولیت آن بعهده نویسنده مطلب میباشد.
موضوع :
از طرف :
دفتر مرکزی : تهران خیابان وزرا کوچه سوم پلاک 25 واحد 15 | کد پستی: 151368339
تلفن تماس : 021-88708356 - 7 | شماره نمابر : 021-88708361 - 2
فروشگاه : تهران، خ جمهوری، بعد از پل حافظ، پاساژ نادری، ط همکف، واحد 15
تلفن تماس : 021-66744103 – 66744015
Copyright © 2010-2012 RPC.IR All rights reserved
Powered by CMSIRAN © 2012 - 2013

دوربین مداربسته, شبکه کامپیوتر ,صوت و پیجینگ ، باتری قلمی و نیم قلمی-اخبار-مقالات و آموزش مربوط به دوربین مداربسته-دسته بندی شبکه های بی سیم رایان پویش, دوربین مداربسته, دوربین مدار بسته, صوت و پیجینگ, دوربین مدار بسته زنیت, دوربین مدسامسونگ,ذخیره ساز,دوربین تحت شبکه,دوربین IP,انواع شبکه،وایرلس،شبکه بی سیم،دوربین مدار بسته,استاندارد,کاربران,میشوند,شبکههای,ارتباط,اقتضایی,استانداردهای,دسترسی,بلوتوث,ساختارگرا

نماینده انحصاری دوربین مداربسته CCTV سامسونگ Samsung،زنیت Zenit،ایکس گارد XGuard,کابل کواکسیا Coaxial زیمنس,Computer IT تجهیزات شبکهLan & Wan Networking ,سیستم Paging پیجینگ Show

Powered by CMSIRAN © 2002 - 2025